Για πέντε ολόκληρες ημέρες στη Ν. Υόρκη σπάνιες ελληνικές αρχαιότητες αποτέλεσαν τα κορυφαία εκθέματα στην έκθεση ΤΕFAF. Η υπόθεση θα μπορούσε να αποτελέσει σπουδαία διαφήμιση της Ελλάδας και του πολιτισμού που κληρονόμησε. Τα εκθέματα όμως δεν ήταν μόνο για θαυμασμό των επισκεπτών αλλά τα διέθεταν προς πώληση. Η αφρόκρεμα της αμερικανικής κοινωνίας και κυρίως εκατομμυριούχοι συλλέκτες έργων τέχνης από όλο τον κόσμο βρέθηκαν αυτές τις ημέρες στην έκθεση, μόνο και μόνο για να αγοράσουν τα σπάνια εκθέματα.
Αριστερά: Κεφαλή από κυκλαδικό ειδώλιο του 2.600 π.Χ. – 2.200 π.Χ. Δεξιά: ελληνικό άγαλμα της ύστερης κλασικής περιόδου (4ος αιώνας π.Χ.) Αγοράστηκε από μια αμερικανική έκθεση το 1990, προηγουμένως βρισκόταν στην ευρωπαϊκή αγορά
Γνώστες της αρχαιολογικής αξίας των γλυπτών ζητούν απαντήσεις για την νομιμότητα και μιλούν για συγκεκαλυμμένη νομιμοποίηση αρχαιοτήτων. «Εάν αποτελούν προϊόντα αρχαιοκαπηλίας ή αποκτήθηκαν με παράνομο τρόπο, θα έπρεπε να διερευνηθεί», λένε. Αυτό δεν εμποδίζει τους διοργανωτές να φιλοξενούν στη λεωφόρο Παρκ Άβενιου ενενήντα έξι από τις μεγαλύτερες γκαλερί του κόσμου, οι οποίες πουλάνε γλυπτά από διάφορους αρχαίους πολιτισμούς. Είναι το παγκόσμιο ραντεβού των αρχαιοπωλών που μπορούν μέσα σε λίγες μέρες να δειγματίσουν και να πουλήσουν γλυπτά αμύθητης αξίας. Ανάμεσά τους αγάλματα, κυκλαδικά ειδώλια και κεφαλές με θεότητες όπως η Αθηνά και η Αφροδίτη και ο Διόνυσος.
Αριστερά: κεφαλή της Αφροδίτης της ελληνιστικής περιόδου. Δεξιά: Κεφαλή της Αθηνάς, ρωμαϊκό άγαλμα, 1ος αιώνας μ.Χ. Τη δεκαετία του ’70 άνηκε σε έναν συλλέκτη από τη Βιέννη και πουλήθηκε σε μια αμερικανική γκαλερί
Ο Σύμβουλος τέχνης Νίκος Σταθούλης ανέδειξε το θέμα στην σελίδα του και σχολίασε ότι το ιδιότυπο παζάρι στην Αμερική γίνεται χωρίς την αντίδραση τη ελληνικής πολιτείας ούτε καν του πρέσβη μας. «Αποτελεί την αφρόκρεμα στο εμπόριο τέχνης παγκοσμίως. Συμμετέχουν 96 από τις μεγαλύτερες γκαλερί έργων τέχνης και πουλάνε αρχαιότητες και έργα τέχνης τα οποία χρονολογούνται από την αρχαιότητα μέχρι το 1920. Την μεγαλύτερη επιτυχία έχουν τα ελληνικά αριστουργήματα τα οποία έχουν σπάσει κάθε ρεκόρ. Ο πρέσβης μας θα έπρεπε να είναι εκεί».
Αριστερά: νεαρός Διόνυσος, 2ος αιώνας π.Χ.. Δεξιά : μπρούτζινο άγαλμα του Ηρακλή 20 εκατοστών, 1ος αιώνας π.Χ. Τη δεκαετία του ’60 άνηκε σε Ελβετό συλλέκτη και το 2000 πουλήθηκε σε αμερικανική γκαλερί. Άγνωστο παραμένει τι άδειες έχουν εξασφαλίσει οι διοργανωτές και τι πιστοποιητικά διαθέτουν για την προέλευση των εκθεμάτων.
Οι περισσότερες ελληνικές αρχαιότητες χρονολογούνται στην ελληνιστική περίοδο, αλλά υπάρχουν και μερικά σπασμένα ειδώλια του κυκλαδικού πολιτισμού, τα οποία χρονολογούνται στο 2.600-2.200 π.Χ. Αυτό από μόνο του εγείρει τεράστιο θέμα καθώς είναι γνωστή η υπόθεση του «θησαυρού της Κέρου» δηλαδή της αρπαγής των σπουδαίων ειδωλίων από το κυκλαδονήσι τη δεκαετία του ’50 από σπείρα αρχαιοκαπήλων. Μέρος από τα κλεμμένα επέστρεψαν στην Ελλάδα τη δεκαετία του ‘ 90, αφού καταβλήθηκαν τεράστια ποσά για τον επαναπατρισμό τους.
Ακόμα προς πώληση τέθηκαν πίνακες ζωγραφικής γνωστών ζωγράφων, κοσμήματα, αιγυπτιακές και ρωμαϊκές αρχαιότητες και ελληνικά αγάλματα. Τα ελληνικά γλυπτά βρίσκονται σε περίοπτη θέση στον εκθεσιακό χώρο και προσέλκυσαν το ενδιαφέρον των αγοραστών.
Πηγή : Η μηχανή του χρόνου